vrijdag 10 augustus 2012

Bolt: “Dit is wat ik wilde”



Dit is wat ik wilde en ik heb het. Ik ben erg trots om mezelf”, zei Usain Bolt nadat hij wederom zijn stempel drukte op de 200 meter sprint. Met zijn landgenoten duldde hij niemand anders op de 200 meter. 
Bolt liep 19.32 waarmee hij Michael Johnson evenaarde (Atlanta, 1996). Zijn trainingspartner Yohan Blake pakte het zilver ( 19.44), terwijl Warren Weir (19.84) het brons opeiste.

Bolt is de eerste man die zijn Olympische sprint titels wist te behouden. Viervoudig Olympisch kampioen Michael Johnson zei in een analyse dat Bolt een vermogen toonde om zijn snelheid te behouden, die hij niet eerder had gezien. “Hij keek naar de klok, besefte dat hij niet op een wereldrecord zat en besloot dat een beetje vroeg te vieren!” Blake liep met 19.44 zijn beste tijd van het seizoen, terwijl de 22-jarige Weir een nieuw persoonlijk record liep. “Maar dit was Bolt’s race, en het zijn weer eens de Bolt’s Spelen geweest”, zei Johnson als BBC sportcommentator. 


De winnaars van de 200 m heren finale op de olympisce spelen n London

Legende 
Een maand geleden waren er nog twijfels over Bolt zijn fitheid. Hij kampte met rug- en hamstringproblemen. Bolt heeft de onzekerheid of hij in staat zou zijn zijn Olympische titels te behouden, ver overstegen. 
De Jamaicaanse 25-jarige legende heeft nu vijf Olympische gouden medailles, is de meest gedecoreerde Jamaicaanse Olympist aller tijden, terwijl de 4x100 meter nog gelopen moet worden. Hij kan tijdens London 2012 mogelijk nog een gouden medaille toevoegen aan zijn succes.

Tweevoudig Olympisch kampioen Daley Thompson stelde dat Usian Bolt altijd zei dat hij een legende wilde zijn, en om dat te doen moest hij twee keer zo hard werken. “Ik denk dat de legende voortgaat.” Thompson zegt dat Bolt nog steeds vrij gemakkelijk de beste is “en hij kan dat zijn zolang hij dat wil. Ik denk dat het hem een beetje aan motivatie ontbreekt, hij houdt ervan om de andere dingen te doen." 

Bolt vindt zichzelf een legende. “Ik ben een levende legende”, zei hij. Hij heeft echter zijn eigen wereldrecord van 19.19 niet kunnen breken. “Ik was snel, maar ik was niet fit genoeg,” zei hij na afloop van de 200 meter sprint. Hij waarschuwde: “Ik ben nog niet gereed om met pensioen te gaan, ik hou van deze sport.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten